De gloeilamp is dood. Leve de gloeilamp!

Door Fallen Angel op dinsdag 24 mei 2011 16:39 - Reacties (47)
Categorie: -, Views: 6.340

De gloeilamp is dood. Leve de gloeilamp.

Gloeilampen zijn binnenkort verboden. Sedert de kaars onze lichtbron, en na jaren trouwe dienst worden ze zonder waardig afscheid naar de verdoemenis gezonden.

Juist ja, die lampen die zo'n perfect mooi spectrum hebben, en dus met filters ook perfect te regelen zijn. Lampen die je direct kan aansluiten op je stopcontact. Dit in tegenstelling tot de meeste halogeenlampjes. Halogeenlampjes zitten namelijk vol opgekropte agressie. Echt waar. Die ontploffen recht in je gezicht. Meteen...

Alles wat je nodig hebt voor een gloeilamp (letterlijk) zijn 2 draadjes en wat plakband. En een IQ van boven de 40. En een stopcontact. Onze lieve oude gloeilamp, het peertje. Held in tekenfilms, strips en reclames. Heb je een goed idee? Gloeilamp boven je hoofd. Met zijn transparantie en zijn altijd kunstig gewikkelde wolfraam op z'n dunne pootjes. Op elk aanwijsbord ter wereld hťt symbool voor "licht... hier... kom maar... ik help je". Straks compleet verdwenen.

De lamp waarvan je aan de buitenkant al kan zien of ie het gaat doen of niet. Is het draadje nog heel? Bij een gecoate lamp proberen door de onderkant te spieken. Langs het voetje, waar de coating net niet zat. Om te kijken of ie stuk was. Terwijl hij het in geen enkele armatuur deed. Nee zelfs niet recht aan het stopcontact. Zo erg vertrouwde je gloeilampjes vroeger. En rammelen... Om te horen of ie stuk was. Je had hem in ieder geval zeker stuk gemaakt.

Weet je nog, je kwam thuis in de winter en de CV stond nog niet aan. Onder het warme water met je fikken doet pijn. Maar wacht, het schemerlampje op tafel. *klik* Aaaahwww. Instant verlichting. In de meest gekke vormen verkrijgbaar ook... Het mooiste vormpje wat ze voor een spaarlamp hebben kunnen verzinnen is het rooster van een gevangenisraam nadat de hulk ermee bezig is geweest. De "Tornado"

Soms... Soms had je ruzie, en was je het oneens. Meestal was dat alleen maar omdat zijn voetje te groot was voor de schoenen die je voor 'm had gekocht. En achteraf bood je dan je excuses aan en legde je hem in een la'tje. Om hem later te verrassen. "Kijk, ik heb schoenen voor je. Wel tweedehands, maar je komt wel aan het plafond te hangen". Zo trots als mogelijk scheen je lampje dan voor je.

Soms klaagde je, wat ga je toch snel kapot. Totdat je in de supermarkt die prijs weer zag. "Oh ja". En die verpakking "bevat geen: zware metalen/kankerverwekkende stoffen of dodelijke gassen". En op de terugweg realiseer je je dat je het ze ook niet makkelijk hebt gemaakt tot nu toe. Tussen de flessen. In de tas. In je Opel. Kadett. Uit '79. Over 't landweggetje.

De gloeilamp, de enige lamp die niet discrimineert. Elk kleurtje krijgt bijna evenveel aandacht, maar niemand wordt in ieder geval vergeten. De gloeilamp, die niet alleen kan krijsen en z'n bek houden, maar ook nuances begrijpt. Ga eens wat zachter... Een spaarlamp haalt z'n flikkerende schouders op, de gloeilamp verkleurt naar licht oranje.

De gloeilamp is lief maar begrijpt er niets meer van. Hij vraagt: "Hoe kan het toch, dat er wijken uit de grond worden gestampt waar mensen op elektra moeten koken. Terwijl ik straks niet meer mag branden?". Hij vraagt: "Hoe kan het toch dat er op bijna geen enkel overheidsgebouw zonnecellen liggen, terwijl ik straks niet meer mag schijnen?"

Ik ga je missen oude rakker.

Volgende: Your thought for the weekend. 06-'11 Your thought for the weekend.

Reacties


Door Tweakers user Poenzkie, dinsdag 24 mei 2011 16:43

Leuk geschreven!

Door Tweakers user Bloederig, dinsdag 24 mei 2011 16:44

briljant stuk. _/-\o_



Door Tweakers user naarden 4ever, dinsdag 24 mei 2011 16:47

Leuk vertelt, maar niets is minder waar. De gloeilamp is gewoon nog steeds het mooiste licht dat er is, en nog het meest gebruikte ook nog. Hier hebben we boven de badkamer een TL buis hangen, die is overigens nauwelijks gebruik, maar dat terzijde, die gebruik ik enkel wanneer ik boven tanden wil poetsen als het donker is. Juist, nooit. Tenzij ik 's avonds laat thuis kom, dan wil het boven donker zijn. Alleen al als ik de schakelaar hevig geŽmotioneerd overhaal, komen de tranen al aanzetten, en wanneer het bleke licht dan op het toneel komt, breekt de hel los. Zo erg, dat ik dan toch maar een geel filtertje heb gekocht. Helpt tenminste iets...

Door heatball, dinsdag 24 mei 2011 17:04

deed me hieraan denken:
http://heatball.de/en/

Door Tweakers user ralph075, dinsdag 24 mei 2011 17:04

naarden 4ever schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 16:47:
Leuk vertelt, maar niets is minder waar. De gloeilamp is gewoon nog steeds het mooiste licht dat er is...
maar... uhhhh... dat is toch ook de strekking... of.... begrijp ik jouw reactie niet?

Door Tweakers user postbus51, dinsdag 24 mei 2011 17:34

Hoop niet dat ze de Edison Lane nu met ledjes gaan vullen

Door Tweakers user Lukosje, dinsdag 24 mei 2011 17:36

Ik zal er geen traan om laten. Gloeilampen zijn niet meer van deze tijd, zeker niet met het verbruik en de op handen zijnde bezuinigingen. Voor thuis situaties... Overstappen op bijvoorbeeld LED lampen bespaart uiteindelijk geld en met de stijgende energie prijzen straks alleen nog maar meer...

[Reactie gewijzigd op dinsdag 24 mei 2011 17:37]


Door Tweakers user Wolfos, dinsdag 24 mei 2011 17:38

Mooi geschreven.

Door Tweakers user MicGlou, dinsdag 24 mei 2011 17:54

Lukosje schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 17:36:Overstappen op bijvoorbeeld LED lampen bespaart uiteindelijk geld en met de stijgende energie prijzen straks alleen nog maar meer...
Beste... heb jij de prijzen van een beetje kwaliteit LED-lamp wel eens bekeken? Daar kan ik volgens mij wel 50 gloeilampen van kopen. En nee, dan heb ik het niet over de goedkope LED-lampen van de Action... want die leven niets langer dan de gemiddelde gloeilamp. Zelfs de 'traditionele' spaarlamp kost sowieso een factor 10 meer dan een gloeilamp.

Het grappige is, dat is iig wat ik merk... dat het toch vaak meer de personen zijn die interesse hebben in elektronica en techniek e.d. het verdwijnen van de gloeilamp heel jammer vinden. En ik ben het met ze eens, ik ben nog geen tl/spaarlamp/led-lamp of wat dan ook tegengekomen welke een net zo fijn licht afgeven en zo veelzijdig zijn als de oude vertrouwde gloeilamp. Ik kan bijvoorbeeld nog steeds niet comfortabel lezen onder ander licht dan dat van een 25watt peertje...

Misschien maar een flinke voorraad inslaan, voor §50,- heb je er zo honderd liggen... en in de toekomst misschien maar in het buitenland bestellen? Dan ben ik maar een ouderwetse zuurpruim... Pc's kunnen mij niet snel genoeg, de resoluties van televisies mag van mij hoger en hoger etc etc... maar ik hoef het toch niet eens te zijn met alle 'vooruitgang'? Op papier lijkt het misschien beter, maar dat is het simpelweg voor de ervaring niet... ik rij ook nog altijd liever op een oude rampestamper motor dan zo'n soepel lopende naaimachine van tegenwoordig.

Door Tweakers user Felyrion, dinsdag 24 mei 2011 17:57

Ten eerste: Leuk stukje, leuk geschreven :)
Lukosje schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 17:36:
Ik zal er geen traan om laten. Gloeilampen zijn niet meer van deze tijd, zeker niet met het verbruik en de op handen zijnde bezuinigingen. Voor thuis situaties... Overstappen op bijvoorbeeld LED lampen bespaart uiteindelijk geld en met de stijgende energie prijzen straks alleen nog maar meer...
Aan de ene kant heb je wel gelijk... maar LED lampen kunnen het nog steeds niet opnemen tegen de ouderwetse gloeilamp. Hier en daar een lampje vervangen voor een LED wil wel.. maar zodra iemand alle lampen vervangen heeft met LED wordt het lelijk.

Waarom? Omdat LED lampen over het algemeen maar 1 kleur uitsturen. En gloeilampen een heel spectrum gebruiken.
Dan kan de LED nog zo'n mooi warm gelig licht verspreiden... het blijft maar 1 kleur, en dus erg kaal.
En van kleur veranderen bij dimmen is al helemaal een utopie..

Maargoed.. voorlopig mogen de halogeenlampjes nog.. dat lijkt nog ergens op, alleen helaas niet overal toepasbaar ;(


Door Tweakers user Soldaatje, dinsdag 24 mei 2011 18:14

Als je nu nog gloeilampen koopt ben je echt niet goed bij je hoofd. Pure geldverspilling.

Door Tweakers user Diocletianus, dinsdag 24 mei 2011 18:19

Erg leuk geschreven. :)

Door Tweakers user Lukosje, dinsdag 24 mei 2011 18:30

MicGlou schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 17:54:
[...]


Beste... heb jij de prijzen van een beetje kwaliteit LED-lamp wel eens bekeken? Daar kan ik volgens mij wel 50 gloeilampen van kopen. En nee, dan heb ik het niet over de goedkope LED-lampen van de Action... want die leven niets langer dan de gemiddelde gloeilamp. Zelfs de 'traditionele' spaarlamp kost sowieso een factor 10 meer dan een gloeilamp.

Het grappige is, dat is iig wat ik merk... dat het toch vaak meer de personen zijn die interesse hebben in elektronica en techniek e.d. het verdwijnen van de gloeilamp heel jammer vinden. En ik ben het met ze eens, ik ben nog geen tl/spaarlamp/led-lamp of wat dan ook tegengekomen welke een net zo fijn licht afgeven en zo veelzijdig zijn als de oude vertrouwde gloeilamp. Ik kan bijvoorbeeld nog steeds niet comfortabel lezen onder ander licht dan dat van een 25watt peertje...

Misschien maar een flinke voorraad inslaan, voor §50,- heb je er zo honderd liggen... en in de toekomst misschien maar in het buitenland bestellen? Dan ben ik maar een ouderwetse zuurpruim... Pc's kunnen mij niet snel genoeg, de resoluties van televisies mag van mij hoger en hoger etc etc... maar ik hoef het toch niet eens te zijn met alle 'vooruitgang'? Op papier lijkt het misschien beter, maar dat is het simpelweg voor de ervaring niet... ik rij ook nog altijd liever op een oude rampestamper motor dan zo'n soepel lopende naaimachine van tegenwoordig.
En jij verwacht dat die prijzen van LED verlichting zo zullen blijven? Er zitten op het moment nog heel veel ontwikkelingskosten aan vast. Lijkt me niet dat iedereen een gloeilamp kon betalen een paar jaar nadat Edison die uitgevonden :P Ik verwacht ook niet dat de gloeilamp van de ene op de andere dag zal verdwijnen en iedereen massaal over gaat op LED, maar aangezien de techniek er nu is vind ik dat het wel tijd is voor een geleidelijke overgang omdat het uiteindelijk minder verbruikt en je dan goedkoper uit bent.

Door Tweakers user TeXiCiTy, dinsdag 24 mei 2011 18:45

Gloeilampen, dat zijn toch van die verwarmingselementen die als bijproduct een beetje licht produceren? Ik denk dat het 15 jaar geleden is dat hier in huis voor het laatst een gloeilamp aan geweest is, en dat was de kelder waar het licht 2 minuten per dag aan is. Halogeen is ook troep maar fatsoenlijke TL en spaarlampen storen me helemaal niet en zelfs LED lampen beginnen langzaamaan kwalitatief volwassen te worden.

Dat er mensen nog in wagens van 2 ton met een 5,7L V8 rondrijden die 1:4 zuipt, snap ik nog wel, maar gloeilampfilie kan ik met mijn petje niet bij.

Door Tweakers user swallav, dinsdag 24 mei 2011 18:49

Je mag nog steeds gloeilampen verkopen als je ze verkoopt onder het kopje warmtebollen :P Een of andere Duitser heeft een winkel waarin hij ze verkoopt als warmtebollen. Dus mocht je nog gehecht zijn aan die trouwe lamp, hier kan je ze krijgen
http://www.heatball.de/
Met een A-label notabene XD. Tja een efficiŽntie van 95% als je ze gebruikt als warmtebollen.

Persoonlijk vind ik het wel jammer dat ze straks niet meer verkocht mogen worden. Ze kosten niets en als ze kapot zijn kan je ze gewoon weggooien. Daarnaast is het licht van een gloeilamp nog steeds onovertroffen. Dat gele licht is gewoon prettig om bij te werken.

Edit:
Op dit moment zijn ze helaas uitverkocht....

[Reactie gewijzigd op dinsdag 24 mei 2011 18:52]


Door Tweakers user oehoe, dinsdag 24 mei 2011 19:06

Mooi geschreven, leuk stukje!

@ swallav: briljante gast die Duitser, geef het ding een andere naam, en je hebt ineens een produkt dat wel "mag". :D

Door Tweakers user Skinkie, dinsdag 24 mei 2011 19:10

Heb hier LED verlichting opgehangen die binnen 3 maanden het gootje gaf...

Door Tweakers user i-chat, dinsdag 24 mei 2011 19:21

MicGlou schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 17:54:
[...]


Beste... heb jij de prijzen van een beetje kwaliteit LED-lamp wel eens bekeken? Daar kan ik volgens mij wel 50 gloeilampen van kopen. En nee, dan heb ik het niet over de goedkope LED-lampen van de Action... want die leven niets langer dan de gemiddelde gloeilamp. Zelfs de 'traditionele' spaarlamp kost sowieso een factor 10 meer dan een gloeilamp.

Het grappige is, dat is iig wat ik merk... dat het toch vaak meer de personen zijn die interesse hebben in elektronica en techniek e.d. het verdwijnen van de gloeilamp heel jammer vinden. En ik ben het met ze eens, ik ben nog geen tl/spaarlamp/led-lamp of wat dan ook tegengekomen welke een net zo fijn licht afgeven en zo veelzijdig zijn als de oude vertrouwde gloeilamp. Ik kan bijvoorbeeld nog steeds niet comfortabel lezen onder ander licht dan dat van een 25watt peertje...

Misschien maar een flinke voorraad inslaan, voor §50,- heb je er zo honderd liggen... en in de toekomst misschien maar in het buitenland bestellen? Dan ben ik maar een ouderwetse zuurpruim... Pc's kunnen mij niet snel genoeg, de resoluties van televisies mag van mij hoger en hoger etc etc... maar ik hoef het toch niet eens te zijn met alle 'vooruitgang'? Op papier lijkt het misschien beter, maar dat is het simpelweg voor de ervaring niet... ik rij ook nog altijd liever op een oude rampestamper motor dan zo'n soepel lopende naaimachine van tegenwoordig.
- het grappige is, er zijn tegenwordig lampen die de freqentie en kleur-intensiteit van daglicht redelijk benaderen ... en raad eens: dat zijn geen gloeilampen, en echt die zijn ZO enorm veel prettiger om bij te werken, lezen of andersinds. het enige nadeel, je mist dat oude ertrouwde sfeertje, je weet wel, dat ene als je geen zin of ruimte hebt voor iets dat WEL echt sfeer in huisbrengt... een haard, ...

gloeilampen - neej al lang niet meer...

Door Tweakers user Spetsnaz, dinsdag 24 mei 2011 19:31

Toen ik hier kwam wonen hadden de vorige bewoners overal LED lampen laten zitten, ik heb ze er meteen uitgehaald en vervangen voor gloeilampen, echt zoveel beter! Ik heb verder in de kast nog een doos staan met een stuk of 100 gloeilampen, gewoon voor in de toekomst. LED en spaarlampen zijn echt geldverspilling, alleen leuk als je een kille kantoor sfeer in je huis wilt. Krijg ook regelmatig complimenten van mensen dat me kamer er zo gezellig uitziet 's avonds, gewoon omdat ze het kale koude licht van spaar en led lampen gewend zijn. Nee de gloeilamp is niet dood, de gloeilamp blijft hier gewoon zolang er geen beter alternatief is.

Door Tweakers user julian19haas, dinsdag 24 mei 2011 19:36

mooi geschreven!

Door Tweakers user Soldaatje, dinsdag 24 mei 2011 19:51

Ik heb laatst mijn auto ingeruild voor een paard!
Dat is pas zuinig!

Door Tweakers user mark184, dinsdag 24 mei 2011 20:19

ach een paard, ik loop.
Heerlijk om lekker tegendraads te doen. Wie heeft er nou een iphone, ik neem de oude autotelefoon, 4 kilo pakket.
Ik kook weer op turf en water komt van m`n dak.

Triest dat mensen zo enorm ambitieus oude techniek verheerlijken.
Zeker aangezien een gloeilamp 95% warmte opwekt en 5% licht.
Vergelijk het maar met het aandrijven van een auto met een vliegtuigmotor.

Door Tweakers user Mar2zz, dinsdag 24 mei 2011 20:34

Super geschreven! Hoop dat je meer zulke blogs uit je mouw kunt toveren, erg leuke schrijfstijl. Ik mis de gloeilamp ook. Die gloeilampen met halogeending erin zijn onwijs slechte snel overlijdende kutdingen, maar die lijken het meest op het vertrouwde oude peertje...

Door Tweakers user Lieuwe15, dinsdag 24 mei 2011 20:40

mark184 schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 20:19:
ach een paard, ik loop.
Heerlijk om lekker tegendraads te doen. Wie heeft er nou een iphone, ik neem de oude autotelefoon, 4 kilo pakket.
Ik kook weer op turf en water komt van m`n dak.

Triest dat mensen zo enorm ambitieus oude techniek verheerlijken.
Zeker aangezien een gloeilamp 95% warmte opwekt en 5% licht.
Vergelijk het maar met het aandrijven van een auto met een vliegtuigmotor.
Dat gaat wel lekker snel :+

Ik vind het zonde dat de gloeilamp verdwijnt, maar er zal vast wel een oplossing komen zodat ze ergens nog wel verkrijgbaar zijn.
Het ergste is nog voor de mensen die niet over tl of led lampen kunnen, maar die voor hun gezondheid juist de gloeilamp nodig hebben!! (ben de naam van de aandoening even kwijt)

Maargoed, wie zijn wij....

Door Tweakers user Torched, dinsdag 24 mei 2011 20:46

Lieuwe15 schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 20:40:
[...]

(ben de naam van de aandoening even kwijt)
Die aandoening is waarschijnlijk nostalgie :+

Door Tweakers user Spetsnaz, dinsdag 24 mei 2011 21:47

mark184 schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 20:19:
ach een paard, ik loop.
Heerlijk om lekker tegendraads te doen. Wie heeft er nou een iphone, ik neem de oude autotelefoon, 4 kilo pakket.
Ik kook weer op turf en water komt van m`n dak.

Triest dat mensen zo enorm ambitieus oude techniek verheerlijken.
Zeker aangezien een gloeilamp 95% warmte opwekt en 5% licht.
Vergelijk het maar met het aandrijven van een auto met een vliegtuigmotor.
Zeg gewoon niks als je het niet snapt.

Door Tweakers user swartzkip, dinsdag 24 mei 2011 22:07

Lukosje schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 17:36:
Ik zal er geen traan om laten. Gloeilampen zijn niet meer van deze tijd, zeker niet met het verbruik en de op handen zijnde bezuinigingen. Voor thuis situaties... Overstappen op bijvoorbeeld LED lampen bespaart uiteindelijk geld en met de stijgende energie prijzen straks alleen nog maar meer...
Mooi verhaal, maar ik heb de lampen voornamelijk aan in de avond uren, wanneer het buiten vaak ongemakkelijk koud word, met spaarlampen/led's zal de kachel eerder aan gaan, maar de energie komt toch mijn woonkamer in.

Gelukkig zijn spaarlampen met de zware metalen erg vriendelijk., de thermoharders waarmee de voet gemaakt word zijn ook al niet te recyclen. schiet lekker op dus.

Gloeilampen zijn erg inefficiŽnt als je alleen licht nodig hebt, maar vaak is de warmte niet direct ongewenst, bijvoorbeeld mooie LED stoplichten in canada, bespaart veel energie... zoveel zelfs dat er nu een warmte element in de stoplichten wordt geplaatst zodat de sneeuw er weer voor weg smelt... zoals vroeger ook gebeurde met een (goedkope) gloeilamp!

Door Tweakers user Archeon, dinsdag 24 mei 2011 22:22

Lukosje schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 17:36:
Ik zal er geen traan om laten. Gloeilampen zijn niet meer van deze tijd, zeker niet met het verbruik en de op handen zijnde bezuinigingen. Voor thuis situaties... Overstappen op bijvoorbeeld LED lampen bespaart uiteindelijk geld en met de stijgende energie prijzen straks alleen nog maar meer...
Die besparingen zijn net het perverse. De burgers passen zich overal aan, om minder te verbruiken, LED lampen, eco-huishoudtoestellen, zonnepanelen, etc... daar geven ze een flinke duit aan uit, en uiteindelijk, wanneer de maandelijkse afrekening komen... is die nog steeds even duur als vroeger! Men investeert dus om NIET MEER te moeten betalen, niet om uiteindelijk minder te betalen.
De enige die erbij wint, los van de producenten van die nieuwe, energiezuinige spullen, is de energieproducent. Want die kan nog altijd facturen van hetzelfde bedrag sturen ("sorry beste klant! Er MOEST weer een kleine toeslag bij! Anders konden wij het echt niet meer behappen!") voor het leveren van uiteindelijk MINDER energie (dankzij de investering van de burgers). Zelfde opbrengst, voor minder productie = dikke winst.

En wij lopen er allemaal in...

Door Tweakers user mvdam, dinsdag 24 mei 2011 22:34

Dit is nog eens een geniale eerste blogpost :)

Door Tweakers user frozensun744, dinsdag 24 mei 2011 23:24

Weg met die "energiezuinige lampen", gewoon ouderwetse gloeilampen zijn de beste! :)

[Reactie gewijzigd op dinsdag 24 mei 2011 23:25]


Door Tweakers user AMD1800, woensdag 25 mei 2011 00:00

Leuk geschreven!

Door Tweakers user Mentalist, woensdag 25 mei 2011 01:43

Leuk geschreven, ook al deel ik je mening niet. :P
naarden 4ever schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 16:47:
Zo erg, dat ik dan toch maar een geel filtertje heb gekocht. Helpt tenminste iets...
Wat imho maar aangeeft: je bent gewoon gewend aan dat gele licht. Niet omdat dat zo mooi is, maar gewoon omdat je dat altijd zo gezien hebt.

In de realiteit is het natuurlijke licht overdag veel witter. Ik ga nog net niet over mijn nek :+ als ik gloeilampen of 2700K spaar/TL lampen zie. Veel te geel voor mij! Ik wil neutraal licht. Ik wil niet alleen maar zien wat er allemaal geel is, ik wil ook andere kleuren in de balans. Ik wil wit licht dat Ťcht alle (zichtbare) kleuren ongeveer evenveel vertegenwoordigt. Gloeilampen geven een veel te geel licht en enorm veel teveel infrarood. Dat infrarood zie ik niet maar is in de zomer wel vervelend. :P

Voor jou waarschijnlijk wel een aanrader: spaar/TL lampen met kleurcode 827, "extra warm wit". 2700K, dezelfde temperatuur als een gloeilamp. De meeste lampen die je koopt in de gemiddelde winkel zitten dichter in de buurt van daglicht (b.v. 5000K), dat is wel natuurlijker maar niet goed voor mensen met heimwee naar de gloeilamp.

Ik ken wel mensen die na de ontdekking van kleurcode 827 ook om waren, dus probeer het eens. ;)

Ik ben zelf trouwens voor het grootste deel al jaren over op LED. :P

[Reactie gewijzigd op woensdag 25 mei 2011 01:46]


Door Tweakers user Wes, woensdag 25 mei 2011 06:05

Ach, ach, wat een treurigheid. Bij de invoering van de spaarlamp had niemand het over de kleur, en jarenlang hoorde je er nooit wat over. Maar sinds er sprake is van een mogelijk verbod op de gloeilamp is dat verhaal ineens naar voren gekomen. Leuk, maar daar trappen we mooi niet in. Men kan elkaar dat fabeltje wel aanpraten maar de werkelijkheid is dat het verreweg de meeste mensen niet kan rotten of dat licht nou wat geler of wat witter is. Waar het om gaat is dat een ander voor hen bepaalt welke lamp ze moeten gebruiken, en dŗt kunnen ze niet hebben.

Dezelfde reden waarom ze met z'n allen net een beetje harder rijden dan toegestaan is. Niet omdat dat nou zo veel tijd scheelt (een snel tussenstopje om te tanken of naar de wc te gaan slorpt alle tijdswinst zo weer op), maar ja ze willen zich niet aan de regeltjes houden. Stel je voor dat iemand anders bepaalt hoe hard jij rijdt, of welke lampjes je hebt hangen. Oei, oei, oei.

Persoonlijk kan ik er alleen maar blij om zijn. Als iedereen spaar/ledlampen gaat kopen wordt de markt veel groter en gaan de prijzen van de lampen die ik koop dus omlaag. :Y)

Door Tweakers user _Buran_, woensdag 25 mei 2011 08:40

Prachtig geschreven. Ik ben het er gedeeltelijk wel mee eens.

Op mijn werkkamer, en in de keuken boven het aanrecht heb ik ondertussen LED lampjes hangen. Ze geef kaal, helder licht, goed voor werk en koken. Alleen als ik een boek lees, of gezellig voor de TV hang met de familie, dan wil ik niet in kaal LED licht zitten. Daarvoor vind ik nog altijd de gloeilamp het best.

Dat uiteindelijk de gloeilamp er helemaal uitgaat is natuurlijk een feit. Op een gegeven moment worden ze ook in het buitenland niet meer gemaakt, dan raken ze gewoon op. Maar tegen die tijd hoop ik dat de spaar- of LED-lamp dezelfde truukjes kunnen als de oude gloeilamp. (Zoals: geen opwarmtijd, mooi 'zacht' licht)

Door Tweakers user Dhr_Soulslayer, woensdag 25 mei 2011 09:58

erg leuk stukje, maar het leven is hard in de wereld van de gloeilampen.
Misschein moet je het gloeilamp bevrijdingsfront opzetten? en een meld voor voor in de steek gelaten gloeilampen?

Door Tweakers user Alpha Bootis, woensdag 25 mei 2011 11:07

Mooi stukje. Geforceerde exit gloeilamp kan w.m.b. in de boeken meest misselijkmakende stuk overheidsinterventie van de afgelopen jaren.
Vrije markt, maar wel alleen als het ze uitkomt.

Door Tweakers user Spetsnaz, woensdag 25 mei 2011 12:30

_Buran_ schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 08:40:
Prachtig geschreven. Ik ben het er gedeeltelijk wel mee eens.

Op mijn werkkamer, en in de keuken boven het aanrecht heb ik ondertussen LED lampjes hangen. Ze geef kaal, helder licht, goed voor werk en koken. Alleen als ik een boek lees, of gezellig voor de TV hang met de familie, dan wil ik niet in kaal LED licht zitten. Daarvoor vind ik nog altijd de gloeilamp het best.

Dat uiteindelijk de gloeilamp er helemaal uitgaat is natuurlijk een feit. Op een gegeven moment worden ze ook in het buitenland niet meer gemaakt, dan raken ze gewoon op. Maar tegen die tijd hoop ik dat de spaar- of LED-lamp dezelfde truukjes kunnen als de oude gloeilamp. (Zoals: geen opwarmtijd, mooi 'zacht' licht)
Zo lang er geen volwaardige alternatief is zal er altijd vraag blijven naar de gloeilamp, en als er vraag is zullen ze geproduceerd blijven worden.

Door Tweakers user Zpottr, woensdag 25 mei 2011 12:48

Elk kleurtje krijgt bijna evenveel aandacht, maar niemand wordt in ieder geval vergeten.
Het probleem is nu juist z'n bovenmatige aandacht voor het infrarood ;)

Door Tweakers user Fallen Angel, woensdag 25 mei 2011 18:19

Er staat hier een gloeilampje naast me op het bureau dat heel graag even wat wil zeggen. Bij deze dus:
Een 60W Gloeilampje zegt
Pssst... Ik mag dit eigenlijk niet doen van Fallen Angel, maar het mogelijk negeren van de instructies van de dimmer hebben een nogal grote overredingskracht op hem ;) Dit is Fallen Angels eerste stukje dat hij op internet heeft gezet, de rest heb ik afgekeurd. 't Was allemaal veel te zwaar, als gloeilampje hou ik van licht materiaal.

Hij heeft liever niet dat ik 't verder vertel maar, stiekem is hij heel blij met alle positieve reacties. Volgens mij heb ik zelfs al een kladje zien liggen met een nieuw onderwerp waar hij, denk ik, ook nog wel wat over te zeggen heeft. Maar als ik vertel waar dat over gaat dan slaat ie me stuk zegt ie ;(. Ik herinner me nog de scherven van mijn zusje op de keukenvloer. Hij zegt dat 't een ongelukje was... Hmmhmmm.

Hihi en door alle reacties van gloeilampliefhebbers hier lijkt het wel alsof de dimmer op de laagste stand staat, ik ben lang niet meer zo rood gekleurd.

[Reactie gewijzigd op woensdag 25 mei 2011 18:19]


Door Tweakers user Joen, donderdag 26 mei 2011 10:10

Geweldig leuk stukje om te lezen en er zit zeker wel een grote kern van waarheid in.
Zelf heb ik geen grote problemen met spaarlampen en LED-lampen. Ik heb inmiddels namelijk al vele verschillende soorten gezien en ik zie ook steeds meer soorten die (welliswaar op een geheel eigen wijze) ook een goede sfeer met prettig licht neer kunnen zetten.

Door Tweakers user Ulster Seedling, maandag 6 juni 2011 21:26

Prachtig stuk, en je staat op GS man! _/-\o_

Door Tweakers user Fallen Angel, dinsdag 7 juni 2011 02:03

Ik had het gezien ja :) Fucking vet. Wel zelf naar de redactie gemaild, dus enig eigen initiatief was aanwezig :P

[Reactie gewijzigd op dinsdag 7 juni 2011 02:03]


Door Tweakers user lordsnow, dinsdag 7 juni 2011 15:13

"Gloeilampen zijn binnenkort verboden."

Gloeilampen zijn niet efficient en daarom wordt elk jaar in September de grens lager gelegd welke nog verkocht mogen worden ivm de milieuwetgeving (1) . Het is dus niet zo dat alle gloeilampen direct verboden zijn.

Een korte (niet helemaal correcte) samenvatting: vanaf 1 september 2009 mogen matte gloeilampen, heldere gloeilampen van 100+ W, en andere heldere gloeilampen met energie-efficiŽntieklasse F en G niet eer verkocht worden. Vanaf september 2010 mogen de 75+ W gloeilampen niet meer verkocht worden. En dit jaar in september mag 60+ W niet meer verkocht worden.

Zie het overzicht:
http://www.lighting.phili...green/pdf/gloeilampen.pdf

"De gloeilamp, de enige lamp die niet discrimineert. Elk kleurtje krijgt bijna evenveel aandacht, maar niemand wordt in ieder geval vergeten."

Niet juist. Ook halogeen, net als gloeilampen hebben een kleurweergave-index van 100. TL is ook een optie (CRI is daar 90-96), echter is dan de beschikbare kleurtemperatuur 5300K.

LED heeft een CRI van 90-95%, en ook beschikbaar in "warm wit" (2700K).

"De gloeilamp, die niet alleen kan krijsen en z'n bek houden, maar ook nuances begrijpt. Ga eens wat zachter... Een spaarlamp haalt z'n flikkerende schouders op, de gloeilamp verkleurt naar licht oranje. "

Ook spaarlampen en LED-lampen zijn te dimmen. Als de spaarlamp knippert bij het dimmen gebruik je wellicht of een verkeerde dimmer of je haalt met de aangesloten spaarlampen niet de minimale belasting van de dimmer.

En de kleur "warm wit" (2700K) is iets wat men gewend is in Europa. In andere delen van de wereld gebruikt men meer richting 4000K en vindt men ons "warm wit" maar een "vies geel". Het is dus een kwestie van conditionering / gewenning. Waarschijnlijk dat de volgende generatie niet anders zal kennen dan een witter licht, ook hier.

Wij zijn zelf thuis zo'n 10 jaar geleden begonnen met het vervangen van alle gloeilampen naar spaarlampen. Op ons nieuwe adres hebben we gewoon overal in 1 keer spaarlampen in gedraaid, en ik heb totaal geen problemen met het licht dat het afgeeft.

Wat ik soms wel mis is het brandende gloeidraadje in een lamp. Net zoals een open haard kan je daar soms lang onbewust naar turen. Dat fenomeen heb ik nog niet gezien bij een spaarlamp.


Reageren is niet meer mogelijk